X
تبلیغات
زولا

گستردگی اطلاعات و ضرورت نیاز به توزیع آنها، پیچیده شدن ارتباطات در دنیای حقیقی و گسترش اینترنت در بین جوامع باعث ایجاد شبکه های اجتماعی شده است. این شبکه ها که به خودی خود، هیچ محتوایی را تولید نمی کنند و محتوای آنها فقط توسط کاربران تولید و منتشر می شود، زمینه ی گفتگو و به نوعی مشارکت در ایجاد محتوا را فراهم می کنند.

یک شبکه ی اجتماعی، ساختاری اجتماعی مبتنی بر وب است که توسط افراد و گروه ها تشکیل می شود. کاربران می توانند نظرات، افکار، فعالیت ها، سلایق و علاقه مندی های خود را به اشتراک بگذارند و طبق همین محتوای ایجاد شده، با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند. ارتباط گیری در این شبکه ها، با معرفی و آشنایی متقابل کاربران فراهم می شود.

هر شبکه ی اجتماعی معمولا هدف و یا اهداف خاصی را دنبال می کند. ترویج فرهنگ و اندیشه خاصی در حوزه های مختلف میتواند از اهداف شبکه ها باشد. برخی به دنبال ترویج تفکرات دینی و تربیت دینی هستند. بعضی به دنبال اهداف و ایجاد تحولات سیاسی در مناطق خاصی هستند. بعضی نیز با هدف ایجاد محیطی برای گفتمان شکل گرفته اند.

مبتنی بر وب بودن این شبکه ها و همچنین ساختار مکاتبه ای آنها، دو نگاه عمده برای جذابیت شبکه های اجتماعی است. به عبارت دیگر، افرادی که عادت به استفاده ی روزمره از رسانه های اجتماعی تحت وب ندارند رغبتی به شرکت در این شبکه ها را پیدا نمی کنند و همینطور به دلیل نوع ارتباط گیری و تولید محتوا که لزوما از تایپ کردن استفاده می شود، حتی برای آنهایی که از رسانه های خبری اینترنتی استفاده می کنند و فقط محتوا را میخوانند هم مشکل است و نمی توانند با این نوع ارتباط همگام شوند. ضمن اینکه این شبکه ها، ارتباطی دو سویه را می طلبد و تا وقتی فرد با سایرین ارتباط برقرار نکند، توجهی از سوی دیگران به او نمی شود.


- ضرورت اخلاق در شبکه های اجتماعی

ضرورت اخلاق در شبکه های اجتماعی، و به طور کلی در دنیای مجازی، همانند ضرورت اخلاق در روابط و برخوردها در دنیای حقیقی وجود دارد. عقل، فطرت، ضرورت و تمایل انسان به تکامل و سعادت و بهروزی، وابسته بودن سعادت فردی و جمعی انسانها، همچنان که در دنیای حقیقی رعایت اصول اخلاقی را ایجاب می کند در دنیای مجازی و در شبکه های اجتماعی نیز اینگونه است.

از آنجائی که نوع تعاملات و شکل ارتباطات در این شبکه ها مجازی ست و نوعی مصونیت را به دلیل پنهان بودن فیزیکی فرد و شاید ناشناخته بودن او، بوجود می آورد، می شود به راحتی و البته گاهی سهوی، اصول صحیح ارتباطی و اخلاق اجتماعی را نادیده گرفت. در صورتی که اصول اخلاقی چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی برقرارند.


- وابستگی کاربران به شبکه های اجتماعی

تفکرات همگون، سلایق مشابه و اهداف همسو، پیش زمینه و شرط لازم برای موفقیت و ایجاد تعلق و ارتباط مستمر بین افراد و کاربران یک شبکه ی اجتماعی است.

امکانات و شرایط خاص و ویژه ای که برای کاربران فراهم می شود، توانایی های علمی و اجرائی مدیریت شبکه و هدایت درست محتوا و گفتگوها، تداوم حضور افراد در شبکه و مشارکت در تولید محتوا و ارائه ی نظرات و افکار را تقویت می کند.


- شبکه اجتماعی شبگرد

شبکه اجتماعی شبگرد با انگیزه ی ایجاد شبکه ای فارسی-ایرانی و با هدف ایجاد محیطی گفتمانی، در فضای باز و آزاد اجتماعی برای بیان نظرات و برقراری گفتگو بین کاربران فارسی زبان، فعالیت خود را از آذرماه 1389 با آدرس اینترنتی shab-gard.com آغاز کرده است.

شبگرد به حوزه ی خاصی اختصاص ندارد و گفتگو در آن، در همه ی زمینه ها آزاد است. البته خط قرمزهایی را رعایت می کند و به اصول اخلاقی و اعتقادی پایبند است. در شبگرد، حرمت افراد و حفظ آبروی آنها اهمیت دارد. همچنین ابتذال و بی بند و باری محتوایی و گفتاری را نمی پذیرد.

دغدغه های موجود در شبگرد به چند بخش تقسیم می شود:

1- تولید محتوا: از آنجایی که محتوای شبکه های اجتماعی توسط کاربران تولید میشود و از طرفی، یکی از دلایل برتری شبکه های اجتماعی به محتوای تولید شده در آن بر میگردد، نوع سیاست گذاری و حرکت دادن شبکه به سمت تولید محتوای با ارزش، خیلی مهم و تاثیرگذار است. البته این امر به دلیل اینکه مدیریت هیچگونه برخورد مستقیم و یا دخل و تصرف در محتوا ندارد، کار بسیار سختی است. برای مثال، بیان این نکته به کاربر برای عدم نشر پیوسته ی محتوای به اصطلاح کپی-پیستی، امر بسیار مشکلی است و مطمئنا بیان مستقیم آن در شبکه ای مانند شبگرد که با شعار فضای باز و آزاد فعالیت می کند، دشوار است.

2- امکانات و خدمات: یکی از عوامل رکود یک شبکه ی اجتماعی، رکود در قسمت رشد امکانات آن شبکه است. مخصوصا اگر آن شبکه دارای کمبود و ضعف هم باشد که مطمئنا به راکد شدن آن شدت می بخشد. امری که در شبگرد همیشه به آن توجه شده، و با وجود کمبود وقت و اشتغالات مدیریت، متوقف نشده، توسعه ی امکانات شبکه و ایجاد خدمات مورد نیاز یک شبکه اجتماعی بوده است. البته ما با وجود گذشت زمان زیاد و ایجاد امکانات متعدد، هنوز هم کمبودها و نقص هایی در ساختار شبکه داریم و همیشه و پیوسته برای رفع نقص ها و افزودن امکانات تلاش می کنیم.

3- پشتیبانی: پشتیبانی فکری، فنی و مالی، لازمه ی ایجاد و استمرار فعالیت های یک شبکه اجتماعی است و هر کدام، حساسیت ها و مشغله ی خاصی را می طلبد که مدیریت از ابتدای تاسیس شبگرد، متوجه و مشغول آن بوده است.

ضعف ها و ایرادات شبکه های اجتماعی و میکروبلاگ های دیگر فارسی-ایرانی و احساس نیاز یک شبکه ی واقعا اجتماعی در ایران اسلامی، باعث تاسیس شبگرد شده است. یکی از دلایلی که شبگرد بعد از گذشت این همه مدت هنوز نتوانسته مثل سایر شبکه های ایرانی مطرح بشود، همین تئوری و تفکر ایجاد شبکه ی اجتماعی صحیح و اصولی است.

به لطف خدا به زودی زود، به این هدف نائل شود. ان شاءالله


* لازم به ذکر است که شبکه ی اجتماعی شبگرد در تاریخ 30 شهریور 91 به فعالیتهای خود پایان داد. هم اکنون آدرس اینترنتی آن توسط گروه دیگری خریداری شده است و با مدیریتی دیگر و غیر مرتبط به اینجانب و در حرکتی غیراخلاقی با همان نام شبگرد فعالیت می کند *


پ.ن1: کتابت این سیاهه، توفیق اجباری بود!

پ.ن2: شبگرد، ماجراها دارد! روزی مکتوبش می کنم ان شاءالله

چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1391ساعت 10:04 ب.ظ | توسط جمال الدین کاظمی| 5 نظر|