X
تبلیغات
رایتل

رسانه از جهت نوع نشر و گسترش محتوا به دو گونه ی تعاملی و غیرتعاملی تقسیم می شود. رسانه های تعاملی مانند شبکه های اجتماعی، به گونه ای طراحی می شوند که قالبی دو سویه داشته و محتوای مشارکتی تولید می کنند. رسانه ای مانند تلویزیون و یا رادیو حالتی یک سویه دارد و پیامی را به مخاطب ارسال می کند و بازخوردی نمی گیرد و از این حیث غیرتعاملی نامیده می شود.

اگرچه همگان، شبکه های اجتماعی را رسانه ای تعاملی می نامند و معرفی می نمایند و آنرا زمینه ی مناسبی برای ارتباط گیری و تاثیرگذاری قلمداد می کنند، اما در واقع، آن قسمت از شبکه های اجتماعی و آن نوع رفتار و سبکِ کاری در این شبکه ها می تواند تاثیرگذاری مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشد که معمولا به صورت غیرتعاملی عمل می کند. به عبارت دیگر، اگر فقط به جنبه ی تاثیرگذاری  و القای تفکر در این شبکه ها بیاندیشیم و جنبه ی ارتباط گیری های ساده ی کاربران، تفریح ها و سرگرمی ها، گذراندن وقت، پر کردن اوقات فراغت و فرار از تنهایی را کنار بگذاریم، معمولا زمانی می توانیم به این منظور دست یابیم که به صورتی غیرتعاملی عمل کرده باشیم و یا در صورت تعاملی بودن، بر تکرار آن و پشتیبانی محتوایی توسط سایر کاربران توجه داشته باشیم.

القای تفکر و تبلیغ هدفی خاص، در چنین رسانه های تعاملی، فقط با شیوه ای دو سویه امکان پذیر نمی باشد و کاملا تعاملی کردن فضا، به غیر از بیهوده گذراندن وقت، نزاع و کشمکش، و ایجاد ناراحتی ها و کدورت ها، علاوه بر آنکه طرفین را بی نتیجه و ناکام می گذارد، فایده ی دیگری ندارد و تاثیر قابل ملاحظه ای نمی گذارد.

برای تاثیرگذاری بر مخاطب، و مجاب کردن او برای انتخاب تفکری خاص، به تنهایی نمی توان از رسانه های تعاملی استفاده کرد. برای چنین منظوری، رسانه های غیرتعاملی، آن هم با توجه به نوع تبلیغات و شیوه ی صحیح بیان موضوع، تکرار اصولی، عدم اغراق و توجه دقیق به علاقه ی مخاطب، مقصود مطلوب را نتیجه می دهد.

اکثرا و شاید بتوان گفت تماماً، خیزش های مردمی و یا حتی بی تفاوتی و سکوت ملت ها، ناشی از تاثیرگذاری شگرف رسانه های غیرتعاملی است و یا برخاسته از شیوه ی استفاده ی غیرتعاملی از رسانه های تعاملی است.

البته رسانه های تعاملی، به ویژه شبکه های اجتماعی، برای ایجاد ثبات و تفهیم تفکر و عقیده ای خاص، در جهت حفظ و پایداری علاقه مندان و معتقدان به آن تفکر و عقیده، بسیار کاربردی و تاثیرگذار است و ابزاری مناسب در این جهت می باشد.

سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391ساعت 04:41 ب.ظ | توسط جمال الدین کاظمی| 15 نظر|